top of page

למה K-Health היא התרופה להיפוכונדריה


תמונה: עמוד הפייסבוק של K-Health



כל מי שמכיר אותי יותר משעה יודע שאני היפוכונדרית מקצועית. כל שומה, כל כאב, כל אדמומיות קטנה שאני מגלה - ישר לגוגל. וכמובן, שלא משנה איזה סימפטומים נכתוב שם, התוצאה תמיד תמיד תהיה: סרטן.

מכאן ועד להגיע היסטרית למיון, בעודי מריצה בראש כל תרחיש אסוני אפשרי, המרחק ממש קטן. הקטע הוא, שסטטיסטית, מכל החיפושים הרפואיים שאנשים מריצים בגוגל, בטוח לחלק מהם התוצאה 'סרטן' הייתה נכונה. גם שעון מקולקל מדייק פעמיים ביום.


הבעיה: גוגל


הבעיה מתחילה כשאנשים כמוני (מודה ומתוודה) מגיעים למוקדי הרפואה הדחופה שלא לצורך, שהרי הם יכלו לחכות יום יומיים ולגשת לרופא המשפחה שלהם וכך המוקדים היו מטפלים בפחות פניות "סרק". אלא שכשאדם שגדל כל חייו על ההנחה שכל שאלה יכולה לקבל מענה אמין ונכון באמצעות חיפוש בגוגל, מקבל מגוגל את התשובה הנוראית מכל - הוא לא מחכה לא יום-יומיים ובטח לא שעה-שעתיים.


זה החלל שאליו נכנסת אפליקציית K-Health. בקצרה, K-Health (בתצורה אותה מקבלים לקוחות קופת חולים מכבי) היא בוט שמאפשר לך להבין, באמצעות שאלות מכווינות, ממה אתה סובל וכיצד אנשים אחרים במצב שלך טופלו. המערכת בעצם מובילה את המשתמש דרך flow שמטרתו לצמצם את האפשרויות ולהגיע ל2-3 מחלות או תופעות שעשויות, בסבירות גבוהה, להיות המחלה ממנה המשתמש סובל. תחשבו על פרק של 'האוס', רק באפליקצייה ובלי הציניות שלמדנו לאהוב.


בעצם, K-Health מציעה למשתמשים שלה לבחון את עצמם באמצעות האפליקציה לפני שהם רצים למיון, וכך היא משמשת באפר אמין ואיכותי שמפחית את העומס על חדרי המיון ומוקדי הרפואה הדחופה.


הפיתרון: אנושיות, דאטה ועולם שכולו טוב

האתגר של K-Health כאפליקציה שמתעסקת ברפואה אישית, הוא ליצור מערכת שתרכוש את אמונו של המשתמש. כזאת שהמשתמש יוכל לסמוך עליה ולדעת שלמרות מה שגוגל אמר, אין צורך לרוץ עכשיו למיון, ומספיק לקבוע תור לרופאת המשפחה למחר בבוקר. אז איך K-Health עושה את זה? איך בוט, שמיסודו הוא לא אנושי, מצליח לעורר במשתמש האנושי רגשות כמו אמון וביטחון? אז ככה:


נשיות


כן, נשיות היא לא מילה גסה. כולנו באנו מהרחם, וחלקנו מעוניינים לחזור לשם בכל רגע נתון בחייהם הבוגרים. הטמפרמנט הנשי-אימהי הרווח בתרבות האנושית לאורך כל הדורות הוא טמפרמנט רגוע, מכיל, כזה שמציף תחושה מהתת-מודע של אמא מחזיקה ומערסלת אותך כשהיית תינוק.

הבוט של K-Health מנסה להתחקות אחרי הדמות הזאת, באיזשהו אופן, עד כמה שניתן לעשות זאת באמצעות בינה מלאכותית. הבוט שהאפליקציה מספקת למשתמשים עבר פרסוניפיקציה עמוקה ומקיפה, כך שהדמות שמשתקפת למשתמש היא דמות נשית (כשהאפליקציה חושבת, מופיעה ההודעה: "לומדת"), רגועה ומרגיעה, שגורמת לך להאמין שהכל יהיה בסדר, יש עוד אנשים שסובלים מהתסמינים שאתה סובל מהם, אתה לא לבד בעולם. הנה, קח pie chart ותראה בעצמך.


כשהשתמש משוחח עם K-Health, הבוטית האימהית והמכילה, התחושה היא כמו בטיפול אצל הרופאה הטובה ביותר בעולם. היא רואה אותך, מקשיבה לכל תלונה, לא מעבירה כרטיס, מתייחסת לעומק לכל סימפטום שתזכיר. היא מתעמקת ומגיעה לרזולוציות גבוהות לגבי כל כאב - הפיתרון העיצובי שפותח כדי לאפשר את זה מרשים ממש. כשהבוטית שואלת אותך לגבי סימפטום נוסף ואתה עונה בשלילה ("אין לי כאבי ראש"), היא אפילו מעודדת אותך: "אני שמחה לשמוע". בגדול, אתה מרגיש שמישהו שומע אותך והידיעה שזאת מכונה שלא יכולה לשכוח או לדלג על איזשהו פרט, מרגיעה אותך.


נתונים


אבל זה לא נגמר כאן. הדמות הנשית של K-Health מובילה אותך דרך שאלות מאבחנות רבות, שבסופן היא מספקת מעין תשובה. כמובן שלפני כן מופיע דיסקליימר חד וחלק שאומר שהתשובה שתינתן אינה מוחלטת ואינה מחליפה ביקור אצל רופא אמיתי, אבל גם את זה הבוטית מעבירה בצורה נעימה ולא מאיימת, כדרכם של דיסקליימרים רבים אחרים.


רגע האמת מגיע, אתה מבקש מK-Health לצפות בתשובות שהיא מצאה לגבי מצבך הרפואי, ואז מתרחש מין קסם. הדמות המכילה והאימהית הופכת להיות גם חכמה, ידענית, מבוססת נתונים. האפליקציה מציגה בפני המשתמש 2-3 אפשרויות שיכולות להסביר ממה הוא סובל, בצירוף ההסתברות של אחת מהתופעות. לחיצה על כל תופעה מראה למשתמש מה אחוזי השכיחות של התופעה הזו באוכלוסיה הכללית, וגם מה לעשות הלאה, מה הם הטיפולים הרלוונטיים לתופעה, ומהו זמן ההחלמה. כל הנתונים האלה מוצגים למשתמש באמצעות אינפוגרפיקה נקייה וברורה, מה שמייצר תחושת אמון נוספת אצל המשתמש. אוקיי, הקיי הזאת מבינה עניין, יש לה נתונים, היא מדויקת.


מערכת איסוף הנתונים של K-Health היא דינמית וכמה ימים אחרי שהמשתמש מקבל תשובה מהאפליקציה, הבוטית קיי חוזרת אליו ומתעניינת מה שלומו, האם הוא אובחן על ידי רופא, איזה רופא זה היה ומה היה הטיפול. באופן הזה K-Health שומרת על הטריות והואלידיות של הנתונים שלה, מה שמעורר אצל המשתמש תחושת אמון וקירבה.


עולם ללא סרטן


כאן אני נכנסת להשערות, כי החבר'ה בK-Health לא בדיוק חושפים את השיטה לכל דורש, אבל מכל אינספור הבדיקות והתרחישים שהרצתי באפליקציה (שקרוב לוודאי כרגע מאבחנת אותי כחולת מינכהאוזן), עדיין לא קרה שקיבלתי תוצאה של סרטן כלשהו. אני מניחה שבמקרים מסוימים האפליקציה כן מציגה איזשהי גירסה מרוככת לחשד לסרטן או חשד לגידול, אבל בוודאות לא באותה תדירות שבה גוגל נותנת את אותה התשובה.


יותר מזה, כשהמשתמש מתחיל לשוחח עם קיי, והיא שואלת אותו ממה הוא סובל או מה מפריע לו, הוא בוחר מתוך רשימה סגורה של סימפטומים שאינה מכילה אבחנות. זאת אומרת, אי אפשר להיכנס לאפליקציה ולחפש: "לימפומה" או "דלקת" כלשהי, כי דלקת היא כבר אבחנה, ואבחנה עצמית זה בדיוק מה שK-Health רוצה למנוע.



אז בעוד שעולם הרפואה משתנה, מידע רפואי מציף אותנו ברשת, והמטופלים מגיעים אל הרופא חמושים בנתונים מגוגל ובפרשנויות האישיות שלהם, ניצבת K-Health עם הבוטית הכל יכולה קיי, ומנסה להרגיע את העניינים.

Comments


bottom of page